dilluns, 7 de març del 2022

I per què m'enredo a fer l' #activaFPmooc?


 I per què m'enredo a fer l' #activaFPmooc?

La metodologia ABP a la FP


L'ensenyament comença a canviar la seva manera de ser. No sé vosaltres, però a la FP ja ens hem allunyat de les classes magistrals. El professor, en les classes magistrals és el centre de l'experiència educativa i dóna la matèria mentre que els alumnes simplement escolten i aprenen del que diu el docent. O l'escolten i retenen un 5 % de l'explicat. Però què passa si experimentem, ens emocionem i ho vivim? Doncs que aquests aprenentatges creixen fins al 80 a 90 %. 

 A les aules de FP seguim fent classes magistrals el 100% del temps. No pas! Fa temps que s'està donant pas a les metodologies actives, i una d'elles, és el mètode de l'Aprenentatge Basat en Projectes (ABP).

Per què cal aprendre'n més? Per què activar-nos i canviar?  Doncs perquè el centre de tot és l'alumne i el seu aprenentatge. Perquè aquest és capaç d'obtenir rendiments més elevats, a totes les categories, tant competencials, com formals i socials. S'aconsegueix millorar la satisfacció de l'alumnat, molt per sobre dels centres que continuen amb els seus models tradicionals i estandarditzat, i s'obtenen resultats positius i viables funcionant amb ABP. Els ABPs són transversals, inclouen competències de diversos mòduls professionals, com són en realitat els treballs a les empreses.... o alguna vegada has sentit a algun tutor de pràctiques dient.. anem a fer M4?


Sempre hi ha detractors als canvis. Sempre veurem qui està a la seva zona de confort, i s'hi sent a gust. Però els temps estan canviant, i els alumnes també, quan ho farem els docents? Senzill, gaaas i a reinventar-nos !

En els darrers anys, l'aprenentatge basat en projectes/problemes aportarà, a més de l'aprenentatge contextualitzat i significatiu de ciència i llengua, altres aprenentatges igualment valuosos i molt professionalitzadors. Un argument més per considerar la necessitat de treballar i formar seriosament el professorat sobre aquests temes i facilitar les condicions perquè sigui una opció més en una paleta pedagògica que volem, rica i fonamentada, viva i professionalitzadora.

El treball en equip real dels alumnes, inclou també un treball en equip del professorat que el porta. I com costa fer-ho bé 😔. Fer veure que els docents no hi som, per a que l'alumnat avanci, investigui, s'equivoqui i millori. Quins nervis quan inicies un ABP, i quina satisfacció conjunta quan l'acabes!

I per tot això, perquè sempre s'aprèn de treballar col·laborativament i transversalment, m'he unit a aquest MOOC  #ActivaFPmooc. Porto uns quants cursos treballant amb ABP, i mai en sabré prou, així que,  i si me n'ensenyes una mica més?Ens llegim!

Salut!

@iaferre



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Respecta totes les opinions /// Respeta todas las opiniones