dimarts, 22 de març del 2022

Creem un enunciat en Leitext

 Creem un enunciat en Leitext


Curiosament l'enunciat dels projectes #ABP que els alumnes exposaran el dilluns 21 de març, els han creat ells i elles. Us els hem deixat al final de tot. Són creatius, dinàmics, com els alumnes d'Operacions de Laboratori.

Hem estat treballant el RA2. Gestiona els residus del laboratori, identificant les seves característiques i perillositat de la UF 2. Higiene i gestió ambiental , de M05 Seguretat i organització en el laboratori, amb un projecte. I no només aquest RA2, sinó que hem reforçat un munt de RAs previs de tots els mòduls professionals del cicle.

I enlloc de fer un Genially o un Canva, ens hem currat un vídeo!



COM HEM FET L'ENUNCIAT A PARTIR DEL LEITEXT?

No sol ser habitual iniciar un ABP amb LEITEXT, però així ho hem fet, som químics, som valents I ha anat molt bé! Volíem que l'enunciat fos seu, que tot el projecte se'l sentissin com a propi, i un 14 de febrer vam intentar que "trobessin l'amor pels projectes". 

La metodologia LEITEXT permet el coneixement d’un tema que sigui nou per a l’alumnat amb la mínima participació del professorat. A partir del plantejament inicial amb una o més preguntes o d’un problema per resoldre, cal respondre un conjunt de preguntes guiades i jerarquitzades que condueixen a la solució final. En el nostre cas, la redacció de l'enunciat del projecte! De fet no és un enunciat, n'han formulat 6 de diferents.

La LEITEXT la vam realitzar durant 4 hores. Al llarg de l’activitat l’alumnat va aprenent continguts de manera autònoma seguint les preguntes, les solucions de les quals les han de trobar a partir de la informació que se li proporciona en forma de coneixements previs d'altres mòduls professionals, dels dossier, de carpetes de recursos o en les TIC/TAC.

Va ser una activitat de llarga durada. De fet, a partir d’un LEITEXTt amb un sol problema, projecte o pregunta, es pot estudiar tot un tema. Aquest mètode obliga l’alumnat a planificar i exigeix el compliment d’uns terminis. És un olt bon inici per un ABP.


Així que, aquí teniu les preguntes que vam utilitzar! Temporitzades, amb uns temps molt molt marcats.

  1. Descriu la importància de la gestió de residus al laboratori- 5 minuts
  2. Els àcids i les bases  què són? per a què serveixen?  5 minuts
  3. Com es poden neutralitzar?  5 minuts
  4. Quina reacció química coneixem de neutralització?
  5. I els metalls pesants què són? Són tòxics ? Produeixen efectes sobre el medi ambient?  10 minuts
  6.  Com es neutralitzen els metalls pesants?  5 minuts
  7. Coneixem l'hivernacle detox ? Mira al Canal TIkTok, i descriu les seves funcions  5 minuts
  8. Quins reactius utilitzem per a neutralitzar? Amb quins metalls pesants hem treballat? Són residus que tenim al laboratori? En creem sovint?  15 minuts

L'equip docent te claríssim que diran aquests . Són els que recorden i que hem utilitzar darrerament. Hidròxid de sodi 6M, àcid clorhídric 6M  i permanganat potàssic.  Aquí comença l'aventura, perquè si en diuen uns altres, hem de repensar una part de com anirà tot el projecte.

Som-hi anem a fer grups i equips.  Com ja hem dit, es fan amb residus que utilitzem molt al laboratori! Grups i equips: hidròxid de sodi, àcid clorhídric  i permanganat potàssic.  Eps, que els heu triat vosaltres! 😇 Doncs les profes fem els equips!

Els equips són triats prèviament per l'equip docent. `

  • Equip àcid: equip amb menys coneixements i més UFs pendents. La reactivitat és més simple
  • Equip bàsic: equip amb menys coneixements i menys UFs pendents. La reactivitat és una mica més complexa
  • Equip metalls: són els alumnes més competents i amb més coneixements. La reactivitat i l'experimentació serà més complexa i caldrà més coneixement

Fem un contracte de treball dels projecte definim: (25 minuts). No és el primer que fan.

  • el líder o cap del projecte 

  • qui és el secretari 

  • qui són els operadors 

  • quines funcions tenim o pensem que tenim si hem de gestionar els residus

  • Adjunta una còpia del contracte en un document de Google Drive, amb permisos de visualització. 

  • Establim compromisos 

  • Signem el contracte 


Coneixem els nostres productes

  1.  Busquem al registre de reactius: hidròxid de sodi , àcid clorhídric i permanganat potàssic.  5 minuts
  2. Els identifiquem amb codi, en tenim diversos tipus? 5 minuts
  3. Revisem les FDS. Les tenim al registre de reactius del laboratori. Investiga i documenta 10 minuts


Com hem de treballar amb ells?

  1. Quina seguretat és necessària? 5 minuts
  2. Quins equips de protecció individual hem d'utilitzar? 5 minuts
  3. Quins equips de protecció col·lectiva en d'utilitzar? 5 minuts


 Ara hem de fer la gestió de residus per grups investiguem com els podem eliminar 

  1. Quina és la metodologia o tècnica que utilitzem el laboratori? 10 minuts
  2. Descriu tots els passos fes un diagrama de bloc  10 minuts
  3. Quin material necessitem per a gestionar dels residus del teu equip? 5 minuts
  4. El tenim? 5 minuts


Experimentem per a fer-ho prepararem  dissolucions segons els equips 30 minuts

  • Sòlid líquid: NaOH 0.01M 100 mL

  • Líquid Líquid: HCl 0.1 M 100 mL

  • Sòlid líquid KMnO4 50 mL 

Hem de fer càlculs per a preparar-ho. Hem de coneixer la reactivitat. Hem de fer la gestió. 10 minuts

En aquest punt sabem que entraran en crisi. Neutralitzar amb una dissolució molt concentrada, una de molt diluïda, implica no poder-ho gestionar adequadament. Si no ets de la família química, és com intentar picar amb una massa de paleta la punta d'una pestanya. Perden la paciència, s'enfaden, i reaccionen.

I eps! És el què volem! 😈😇😆


Ara que ja tenim les dissolucions fetes les hem de neutralitzars en condicions adequades. Analitzem com ho hem fet. 10 minuts

  •  és ràpid?

  •  és segur?

  • i sinó de fer molts litres tardaré molta estona?

  • com milloraria la gestió de residus àcids i bases ?  i metalls 

  • Cerquen alternatives


Entre tots sorgeixen idees diverses. Diluir, concentrar, canviar el reactiu. Doncs feu-ho! Llibertat absoluta!
L'equip docent te clar quines alternatives líquides tenim i quines dissolucions poden crear. No coneixen realment tants reactius del laboratori, i no s'atreveixen a experimentar.



Hem estat fent una neutralització líquid líquid. Seria possible una neutralització líquid/sòlid sòlid/ sòlid, experimentem amb les alternatives en tubs d'assaig o en vasos de precipitats.

15 minuts


 Estudiem la reactivitat mirem què ha passat . Ho expliquem. Busquem reaccions . Les ajustem estequiomètricament.

15 minuts

Quines quantitats en necessitaria de cada un? I si ara em faciliten dissolucions ja preparades sóc capaç de neutralitzar- les ?

5 minuts

Quina és la solució que creus que podries proposar ?

5 minuts

Comença amb una afirmació que cridi l'atenció.

5 minuts

I AQUÍ TENIU ELS ENUNCIATS!!! Que van passar de ser avorrits com la "Seguretat al laboratori: gestió de residus àcids en petites quantitats.... a: 

Deixa de trigar a neutralitzar i comença a experimentar

A L'HIVERN EL PERMANGANAT DE POTASSI PASSA FRED

Amb l'hidròxid de sodi molt temps trigaràs a gestionar, i amb el bicarbonat de sodi ràpid neutralitzaràs

"EXPERIMENTA, CANVIA I MILLORA"

El Permanganat de potassi és com el Camaleó: constantment canvia el seu color.

Neutralitza amb una base sòlida, més ràpida i segura que la líquida





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Respecta totes les opinions /// Respeta todas las opiniones